Mercard

Nederlandse bedrijvengids online artikelen vinden

De geschillen in de bouw vermijden in de toekomst

De geschillen in de bouw vermijden in de toekomstAls aannemers hebben we vaak te maken met de belangen van onze klanten die lang niet altijd in lijn zijn met de belangen van omwonenden, bedrijven in de omgeving of de gemeente. We hadden hier nooit echt last van omdat het vaak makkelijk tot een schikking kon komen. Maar met de hele cultuur van schadeclaims die vanuit Amerika overgewaaid is, kregen wij ook steeds vaker te maken met geschillen in de bouw. Vervelende geschillen die vaak resulteerden in lange gesprekken met uitzichtloze situaties. Erg blij werden we er niet van, want het liep steeds vaker in de kosten. Besef goed dat het ons geld kost wanneer we stil komen te staan en keer op keer in gesprek moeten met de mensen in de buurt over:

  • Het uitzicht dat verandert;
  • Machines die aan het werk zijn;
  • Geluidsoverlast.

Daarom hebben we besloten om hier eens echt werk van te maken. De geschillen in de bouw liepen namelijk steeds verder op. Zelfs in Friesland en Groningen kwamen we geschillen in de bouw tegen, zelfs met andere aannemers. Een plek waar het ooit heerlijk was om te werken, was een plek geworden waar de mensen elkaar verwensten.

Geschillen in de bouw aan laten pakken door professionals

We kwamen er al snel achter dat we zelf de geschillen in de bouw niet op konden lossen omdat wij te vaak aangewezen werden als de schuldige partij. We zijn daarom op zoek gegaan naar een betaalbare en betrouwbare partner die ons kan helpen zodra we geschillen in de bouw tegenkomen. Die partner is BBAN (https://www.bban.nl/geschillen-bouw) die niet alleen mediator is, maar ook ervaring heeft in de bouw zelf en daardoor beter weet wat er precies speelt en wat er gedaan kan worden. Sinds de samenwerking zijn we nauwelijks stil komen te staan en wordt er gewerkt aan het vermijden van geschillen in de bouw. Dat is een betere aanpak dan constant om de tafel te moeten zitten om te bekijken wat de exacte mogelijkheden zijn. Dankzij BBAN worden de geschillen in de bouw die niet vermeden kunnen worden ook snel opgelost. Door snel in te grijpen, door te luisteren naar de bezwaren en hier wat mee te doen voordat de situatie uit de hand loopt. Een prettige ervaring, want nu kunnen wij ons tenminste weer richten op de belangen van onze klanten die voor ons altijd voorop blijven staan. Zij zijn uiteindelijk de partij die ons betalen.

Is dit de nieuwe situatie in Nederland?

Vorige week sprak ik met een aantal andere aannemers die exact dezelfde ervaringen hadden. Vandaar dat ik vandaag eens achter de computer ben gaan zitten om er een stukje over te schrijven. Als dit de nieuwe situatie in Nederland is, dan zijn we verkeerd bezig. We kunnen elkaar het bloed onder de nagels vandaan proberen te halen, maar is het niet veel beter om samen te gaan werken aan de mogelijke oplossingen die er zijn? Nederland groeit uit de voegen en dat betekent dat er de komende tijd alleen maar heel veel meer projecten zullen komen waar gewerkt moet worden door de professionals. Ik vraag daarom alle partijen om een beetje begrip. Stel eens een vraag voordat je een verwijt neerlegt, ga eens in gesprek voordat het direct moet gaan om claims en geschillen. Wanneer we de handen ineenslaan kunnen we namelijk veel meer bereiken dan wanneer we allemaal lijnrecht tegenover elkaar komen te staan. Dan kunnen we namelijk geen kant meer op en hebben we straks een enorm woningnoodprobleem dat alleen maar kan groeien.

Lees meer…

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn